برای درمان زخم سوختگی چه باید کرد؟

برای درمان زخم سوختگی چه باید کرد؟ بهترین روش های درمان زخم سوختگی

برای درمان زخم سوختگی چه باید کرد؟

برای درمان زخم سوختگی چه باید کرد؟ 1430 953 Adminclinic

به احتمال زیاد شما تا به حال دچار سوختگی خفیف یا شدید روی پوست خود شده اید و احساس ناخوشایندی را تجربه کرده اید. جالب است بدانید سوختگی سومین عامل مرگ و میر در جهان پس از تصادفات رانندگی و مصرف مواد مخدر است. اغلب سوختگی های جزئی حتی بدون درمان روند بهبودی را طی می کنند. با این حال، سوختگی های شدید باید به صورت پزشکی درمان شوند.

بسته به شدت یا سبکی سوختگی و زخم ناشی از آن، برای ترمیم محل سوختگی از درمان های مختلفی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع سوختگی ها و بهترین روش های درمان سوختگی آشنا کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سوختگی چیست؟

پوست به عنوان یک لایه پوششی از اندام های داخلی انسان در برابر خطرات محیطی محافظت می کند. اگرچه پوست انسان از چندین لایه تشکیل شده است، اما در برابر حرارت مقاوم نیست و آسیب می بیند. به طور کلی آسیب ناشی از گرما، الکتریسیته، گازها، تشعشعات و مواد شیمیایی، سایش و سایر مواردی که تولید گرما می کنند، سوختگی نامیده می شود. در اثر سوختگی، لایه سطحی یا عمیق پوست ممکن است آسیب ببیند. هر چه لایه های پوست بیشتر سوخته باشد، سوختگی و زخم شدیدتر و عمیق تر می شود.

انواع سوختگی

سوختگی ها با توجه به شدت (درجه سوختگی) سوختگی و همچنین عوامل آسیب زا به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

 

انواع سوختگی بر اساس عوامل ضربه ای

همانطور که گفته شد سوختگی ها بر اساس عامل ایجاد کننده به انواع مختلفی تقسیم می شوند:

سوختگی با اشعه

سوختگی ناشی از تشعشع زمانی است که افراد به عنوان مثال برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرند. از طرفی سوختگی های ناشی از اشعه ایکس، سوختگی ناشی از تشعشع محسوب می شود.

سوختگی حرارتی

حرارت تولید شده توسط فلزات داغ یا شعله، بخار آب و مایعات در حال جوش باعث سوختگی حرارتی می شود. سوختگی های حرارتی جزو خطرناک ترین سوختگی ها هستند و می توانند با عوارض خطرناکی همراه باشند.

سوختگی های شیمیایی

مواد شیمیایی یکی از مهم ترین عواملی هستند که در صورت تماس با بافت پوست باعث سوختگی افراد می شوند. به عنوان مثال، اسیدهای بسیار غلیظ یا مواد قلیایی باعث آسیب شدید به بافت پوست از جمله سوختگی می شود.

سوختگی های الکتریکی

جریان الکتریکی نیز می تواند باعث سوختگی شدید تا خفیف شود. میزان آسیب ناشی از سوختگی های الکتریکی به قدرت و مدت زمان جریان الکتریکی در بدن انسان بستگی دارد.

انواع سوختگی بر اساس درجه سوختگی

سوختگی ها بر اساس شدت به چهار درجه از خفیف تا شدید تقسیم می شوند:

سوختگی درجه یک

آسیب ناشی از این سوختگی تنها در اولین لایه خارجی پوست یا اپیدرم ایجاد می شود و با قرمزی و درد همراه است. سوختگی های سطحی پوست بدون ایجاد اسکار در 3 تا 6 روز بهبود می یابند. سوختگی های سطحی شامل آفتاب سوختگی خفیف (بدون تاول) و سوختگی های ناشی از لمس یک جسم داغ است.

سوختگی درجه دو

این سوختگی شامل آسیب به دو لایه بالایی پوست است که اغلب با قرمزی و تاول همراه است. سوختگی های سطحی درجه دو پوست طی 7 تا 21 روز بهبود می یابند و ممکن است رنگ ناحیه سوخته به طور دائم تغییر کند، اما ممکن است جای زخم وجود نداشته باشد.

سوختگی درجه سوم

آسیب ناشی از این سوختگی در لایه های عمیق پوست ایجاد می شود و بلافاصله متورم و متورم می شود. سوختگی های عمیق پوست پس از 21 روز (یا بیشتر) بهبود می یابند و اغلب جای زخم بر جای می گذارند.

سوختگی درجه چهار

این سوختگی باعث آسیب به تمام لایه های پوست می شود و باعث از بین رفتن لایه می شود. ناحیه سوخته معمولاً سفید مومی، خاکستری یا سیاه زغالی است. سوختگی های درجه چهار فقط با جراحی قابل درمان هستند و بدون جراحی قابل درمان نیستند. لازم به ذکر است که سوختگی های درجه چهار اغلب اسکارهای جدی بر جای می گذارند.

علائم سوختگی

علائم و نشانه های سوختگی با توجه به شدت سوختگی متفاوت است. سوختگی های خفیف (نوع درجه یک) علائم بسیار محدودی دارند. در حالی که سوختگی های شدید با علائم جدی تری دیده می شود که نیاز به درمان و اقدامات پزشکی دارد. مهمترین علائم (خفیف تا شدید) سوختگی عبارتند از:

  • تاول (میزان حباب بستگی به شدت سوختگی دارد)
  • درد
  • پاکسازی پوست
  • قرمزی پوست
  • تورم و التهاب
  • سفید شدن پوست
  • زغالی شدن پوست (در سوختگی‌های خفیف پوست سفید می‌شود، اما در سوختگی‌های درجه چهار گاهی اوقات زغالی می‌شود)

عوارض سوختگی

سوختگی نه تنها باعث آسیب به پوست می شود، بلکه می تواند آسیب های دیگری را در خارج از ناحیه سوختگی نیز ایجاد کند که مهمترین آنها عبارتند از:

1- عفونت باکتریایی

پوست به عنوان یک سپر محافظ در برابر ورود مواد مضر به بدن عمل می کند و سوختگی این سپر محافظ را می شکند. آلاینده ها و انواع میکروب ها به پوست آسیب می رسانند و به بدن نفوذ می کنند و باعث آلودگی موضعی و عفونت در محل سوختگی می شوند.

2- هیپوولمی (کاهش جدی حجم خون)

به دلیل سوختگی و آسیب به پوست، این لایه محافظ به طور کامل از بین می رود و رگ های خونی آسیب می بینند. در نتیجه آسیب به رگ های خونی، فرد مقدار زیادی مایع خونی را از دست می دهد و به آن هیپوولمی (کاهش شدید حجم خون) می گویند. کاهش شدید حجم خون در بدن در برخی موارد می تواند منجر به مرگ شود.

3- هیپوترمی (کاهش دمای بدن)

شاید تعجب کنید که یکی از عوارض سوختگی هیپوترمی است. اما آسیب به پوست می تواند منجر به از دست دادن بیشتر گرمای بدن شود. اگر بدن نتواند گرمای لازم برای جبران گرمای از دست رفته پس از این آسیب را فراهم کند، دمای بدن به گونه ای کاهش می یابد که زندگی فرد را تهدید می کند.

4- اختلال تنفسی

برخی از سوختگی ها در اثر آتش سوزی ایجاد می شود که می تواند دود و گرمای زیاد ایجاد کند. استنشاق هوای گرم و دود می تواند به سیستم تنفسی آسیب برساند و مشکلات تنفسی زیادی را در فرد ایجاد کند.

5- ایجاد اسکار

در طول فرآیند بهبود طبیعی سوختگی، گاهی اوقات ممکن است اسکار یا زخم شدید ایجاد شود، به خصوص زمانی که بافت آسیب دیده خارجی باشد. این اسکارها ممکن است از نظر زیبایی ظاهری دلپذیر به نظر نرسند و تأثیرات منفی بر ظاهر افراد بگذارند. همچنین، فرآیند تشکیل اسکار می تواند در بافت های داخلی رخ دهد. در چنین حالتی ممکن است باعث انقباض بافت‌های عضلانی و تاندون و همچنین زخم شود و تحرک را محدود کرده و باعث نقص در خود مفصل شود.

روش های درمان سوختگی

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، سوختگی درمان‌های مختلفی را شامل می‌شود. در واقع انتخاب بهترین روش درمان سوختگی به عوامل مهمی مانند علت سوختگی، شدت یا درجه سوختگی و عوارض ناشی از سوختگی بستگی دارد. درمان ها می تواند از درمان خانگی برای سوختگی های جزئی تا درمان بیمارستانی برای سوختگی های بسیار جدی باشد.

درمان خانگی سوختگی

درمان های خانگی معمولا برای سوختگی های درجه یک و دو انجام می شود که آسیب جدی وارد نمی کند و عوارض جانبی جدی مانند جای زخم و آسیب به لایه های عمقی پوست ایجاد نمی کند. بهترین راه برای درمان سوختگی در خانه استفاده از پمادهای سوختگی است که درد و سوزش را تسکین می دهد و به ترمیم پوست کمک می کند.

استفاده از کرم های آنتی بیوتیک نیز نقش مهمی در درمان سوختگی و پیشگیری از عفونت دارد. معمولاً استفاده از پمادهای مختلف ضد باکتری (مانند باسیتراسین یا نئوسپورین) برای بهبود سریعتر ناحیه سوختگی و جلوگیری از آلودگی ناحیه سوختگی تجویز می شود. آلودگی و باکتری ها می توانند باعث عفونت های گسترده در محل سوختگی شوند.

در مواردی که افراد دچار درد شدید ناشی از سوختگی می شوند، مسکن هایی برای کاهش درد تجویز می شود. قرص هایی مانند ایبوپروفن می توانند در کاهش درد بسیار موثر باشند. همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده یا ژل آلوئه ورا برای جلوگیری از خشکی ناشی از سوختگی توصیه می شود.

در صورت بروز تاول، از ترکیدن آن خودداری کنید و محل را با آب و صابون بشویید. اگر حباب بزرگ است یا ترکید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین از سوختگی های شدیدتر (درجه سوم و چهارم) در خانه خودداری کنید و فوراً به پزشک مراجعه کنید.

دارو ها و درمان پزشکی زخم سوختگی

دارو های درمان زخم سوختگی و درمان پزشکی زخم سوختگی

درمان سوختگی های درجه سه و چهار بدون مراقبت های پزشکی و دارویی امکان پذیر نخواهد بود. عوارض جانبی مانند سوختگی شدید پوست و مشکلات تنفسی، خونریزی، آسیب به اندام های داخلی و سایر شرایط نیاز به درمان پزشکی دارد. در برخی موارد، یک روش جراحی انجام می شود که در آن لایه آسیب دیده برداشته می شود. علاوه بر این در مواردی که آسیب به پوست شدید باشد و بافت از بین رفته باشد، پیوند پوست انجام می شود.

درمان و ترمیم زخم سوختگی

همانطور که گفته شد سوختگی های خفیف یا شدید می تواند باعث ایجاد اسکار شود. روش های مختلفی برای کاهش تشکیل اسکار و همچنین برای از بین بردن جای سوختگی استفاده می شود.

1- ترمیم و درمان زخم سوختگی با پماد

پمادهای مختلفی برای ترمیم بافت پوست توسط متخصصان با توجه به اندازه سوختگی تجویز می شود. استفاده از پماد چند بار در روز و در فواصل زمانی معین برای ترمیم کامل محل سوختگی ضروری است. استفاده از کرم ها و پمادهای مرطوب کننده و ترمیم کننده نیز می تواند به درمان اسکار کمک کند.

2- درمان زخم سوختگی با لیزر

برای ترمیم ناحیه سوخته از لیزرهای مختلفی استفاده می شود. لیزر فرکشنال دی اکسید کربن و لیزر اربیوم از مهمترین انواع لیزرهایی هستند که به ترمیم ناحیه سوخته و زخم کمک می کنند. به یاد داشته باشید که آسیب های جدی به پوست با لیزر درمان نمی شوند و نیاز به جراحی دارند.

پیشگیری از ایجاد زخم سوختگی

اگر دچار سوختگی شده اید، باید این توصیه ها را رعایت کنید تا خطری برای سلامتی شما وجود نداشته باشد:

  • از قرار دادن ناحیه سوخته در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • از ترکیدن تاول جلوگیری کنید. این عمل نه تنها باعث ایجاد اسکار و زخم می شود، بلکه احتمال عفونت را نیز افزایش می دهد.
  • داروهای موضعی تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید. همانطور که گفته شد یکی از موثرترین روش های درمان سوختگی که از ایجاد اسکار جلوگیری می کند استفاده از کرم های ترمیم کننده سوختگی است.

در نهایت

همانطور که در مقاله ذکر شد، انتخاب بهترین روش درمان سوختگی به عوامل ایجاد کننده سوختگی (اشعه، شیمیایی، حرارتی) و شدت سوختگی (درجه اول، دوم، سوم و چهارم) بستگی دارد. اگرچه سوختگی های سطحی را می توان با درمان های خانگی درمان کرد، اما در صورت بروز سوختگی با علائم شدید توصیه می شود با پزشک مشورت کنید. البته بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که حتی با سوختگی های خفیف نیز باید با پزشک مشورت کرد تا از آسیب های احتمالی مانند جای زخم و اسکار جلوگیری شود.

درمان زخم سوختگی در کلینیک درمان زخم ایرانیان

اگر دچار زخم سوختگی شده اید یا کسانی را میشناسید که دچار این زخم شده اند،  کلینیک زخم ایرانیان یکی از بهترین و متخصص ترین کلینیک ها در حوزه درمان انواع زخم ها و همچنین درمان زخم سوختگی است. میتوانید با خیالی آسوده  با مراجعه به کلینیک زخم ایرانیان، درمان زخم سوختگی خود را درمان کنید.

تیم پزشکان کلینیک ترمیم زخم ایرانیان از سال‌ها قبل در زمینه مراقبت از انواع زخم‌ها و استومی فعالیت داشته و به لطف خدای متعال از ابتدای سال ۹۸ توفیق حاصل شد تا در کنار هم در مجموعه ای مستقل در کنار هم بوده تا بتوانند هر آنچه که در توان دارند برای کسب رضایت مراجعین عزیز داشته باشند.

شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود و دریافت مشاوره با شماره تلفن های زیر با کلینیک تخصصی زخم ایرانیان در ارتباط باشد:

شماره تلفن تماس با کلینیک زخم ایرانیان: ۰۹۰۲۱۵۲۵۸۶۸ و ۴۴۰۲۲۲۵۶-۰۲۱

دنیایتان را تکان می دهیم

تا دیگران را شکست دهید

شاهکار و هنر دست برای فوق العادگی

اس بی تمز | تنها ارائه کننده پوسته موودو

اس بی تمز، تنها ارائه کننده رسمی پوسته موودو در ایران، با پشتیبانی ۲۴ ساعته این پوسته، سعی در تأمین رضایت شما مشتریان عزیز را دارد. پوسته موودو به گونه ای طراحی شده که با همه ی موضوعات سازگار باشد و با المان های پیشرفته ارائه شده، از همه ی رقیبان خود بهتر و با کیفیت تر باشد.

پاسخگویی پشتیبانی: ۱۹:۰۰ – ۰۰۹:۰
نشانی: تهران – خیابان ولیعصر – شماره ۱۲۹
شماره تماس: ۸۸۴۵۸۷۳۴-۰۲۱

فایل های پیوست

نقد و بررسی های تازه

موسیقی های جدید

مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم