درمان زخم بستر چگونه انجام میشود؟

درمان زخم بستر چگونه انجام میشود؟ و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

درمان زخم بستر چگونه انجام میشود؟

درمان زخم بستر چگونه انجام میشود؟ 624 416 Adminclinic

زخم بستر که از نظر علمی به عنوان زخم فشاری شناخته می شود، زخمی است که در نتیجه فشار طولانی مدت روی پوست باعث آسیب به پوست و بافت زیرین می شود. زخم بستر معمولاً روی پوستی ظاهر می شود که قسمت های استخوانی بدن را می پوشاند. مانند پاشنه پا، مچ پا، ستون فقرات، کتف، مفصل ران و ساغ.

افرادی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به زخم هستند، افرادی با شرایط پزشکی خاصی هستند که فرد نمی تواند وضعیت خود را تغییر دهد، مانند کسانی که بیشتر وقت خود را در رختخواب یا روی ویلچر می گذرانند. زخم بستر می تواند در مدت کوتاهی ظاهر شده و پیشرفت کند. بیشتر زخم های فشاری با روش های درمانی اولیه بهبود می یابند. اما برخی هرگز به طور کامل بهبود نمی یابند.

علائم زخم بستر

علائم هشدار دهنده زخم بستر عبارتند از:

• تغییرات غیرمعمول در رنگ و بافت پوست
  • تخلیه مایع چرک مانند
  • سردی یا گرمی یک ناحیه از پوست در مقایسه با سایر نواحی بدن

زخم های فشاری بر اساس عمق، شدت و سایر ویژگی ها به چند دسته تقسیم می شوند. میزان آسیب پوست در زخم بستر می تواند از قرمزی پوست تا آسیب های جدی شامل استخوان ها و عضلات متغیر باشد.

قسمت های مستعد زخم بستر

در افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، زخم های فشاری اغلب روی پوست در نواحی زیر ایجاد می شود:

• باسن یا لگن
  • تیغه های شانه و ستون فقرات
  • پشت دست ها و پاها روی صندلی تکیه داده اند.

نواحی رایجی که در آن زخم بستر در افرادی که بیشتر وقت خود را در طول روز در رختخواب می گذرانند رخ می دهد عبارتند از:

• پشت سر یا هر دو طرف
  • تیغه های شانه
  • باسن و لگن
  • پوست روی مچ پا، مچ پا و پشت زانو

مراقبت های همراه با درمان زخم بستر

برای درمان سریع زخم بستر بهتر است بیمار تحت نظر پزشک متخصص زخم بستر باشد و تمام اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهد. در اینجا برخی از بهترین و سریع ترین راه ها برای درمان زخم بستر وجود دارد:

کاهش فشار در ناحیه زخم بستر

تغییر مکرر جهت و موقعیت در جلوگیری از چاپ مداوم یک طرفه موثر است. باید بیمار را هر روز به راه رفتن تشویق کنید و اگر در بیمارستان است می توان از ویلچر برای حرکت استفاده کرد. آنها نباید از بالش دونات استفاده کنند و در عوض می توانند از بالش یا تشک مخصوص برای کاهش فشار استفاده کنند.

زخم را تمیز نگه دارید

تمیز کردن روزانه زخم با محلول سالین استریل یا بتادین به جلوگیری از پیشرفت زخم بستر کمک می کند.

دبریدمان زخم بستر

فرآیند برداشتن بافت مرده یا عفونی به دبریدمان معروف است که در آن پزشک به آرامی بافت اسکار را با کمک محلول نمکی شستشو داده و بافت آسیب دیده را می تراشد.

پانسمان را به طور مرتب عوض کنید

جوشاندن زخم با گاز استریل یا سایر پانسمان ها مانعی در برابر عفونت است.

تغذیه سالم

غذای مناسب شامل رژیم غذایی غنی از پروتئین و میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C است که به سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم کمک می کند.

آنتی بیوتیک مصرف کنید

اگر پزشک علائم عفونت (قرمزی، گرما و ترشحات چرک) را در زخم مشاهده کرد، برای رفع عفونت، استفاده از قرص های آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

استفاده از درمان زخم فشار منفی (NPWT)

پزشکان از NPWT برای مکیدن آرام مایع از زخم عفونی و کمک به بهبود آن استفاده می کنند.

استفاده از فاکتورهای رشد مشتق از پلاکت

Regranex (becapleramin) یک ژل حاوی فاکتورهای رشد مشتق از پلاکت است. این ماده در برخی از افراد مبتلا به زخم پای دیابتی و زخم بستر نتایج بسیار خوبی از خود نشان داده است. این دارو باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

علت مشکل را درمان کنید

دیابت، سوء تغذیه، کم خونی و بی اختیاری ادرار/ مدفوع از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد زخم بستر شوند. بنابراین، پزشکان باید برای تسریع روند بهبود زخم بستر، عوامل ایجاد کننده این مشکل را نیز درمان کنند.

پیوند پوست

در جراحی پیوند پوست از پیوند بافت های سالم پوست به نواحی مشکل دار پوست (مانند زخم بستر) استفاده می شود. پیوند پوست را می توان برای تسریع روند بهبود زخم بستر یا به عنوان یک عامل محافظ (با استفاده از یک فلپ پوستی ضخیم) در نقاط استخوانی که بیشتر مستعد ابتلا به زخم بستر هستند، استفاده کرد.

• همیشه باید قبل از استفاده از هرگونه کرم، پماد یا داروی جدید با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض زخم بستر

عوارض زخم فشاری گاهی اوقات تهدید کننده زندگی است، این عوارض عبارتند از:

• سلولیت

سلولیت به معنای عفونت پوست و بافت نرم است. علائم ممکن است شامل گرمی، قرمزی و تورم ناحیه آسیب دیده باشد. افراد مبتلا به اختلالات عصبی معمولا دردی را در ناحیه تحت تاثیر سلولیت احساس نمی کنند.

• عفونت استخوان و مفاصل

عفونت ناشی از زخم بستر می تواند به مفاصل و استخوان ها نفوذ کند. عفونت مفاصل (آرتریت سپتیک یا آرتریت) می تواند به غضروف و بافت آسیب برساند. عفونت استخوان (استوماتیت) می تواند بر عملکرد مفاصل و اندام ها تأثیر بگذارد.

• سرطان

زخم های درمان نشده طولانی مدت می توانند به نوعی کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شوند.

• سپسیس

به ندرت، زخم باعث سپسیس می شود.

پیشگیری از زخم بستر

اولین قدم برای پیشگیری از زخم بستر، اجتناب از فشار مداوم بر روی پوست و بافت بدن است. سایر راهکارها شامل مراقبت از پوست، رژیم غذایی سالم و مصرف مایعات کافی، ترک سیگار، مدیریت استرس و ورزش روزانه است.

راهکار های پیشگیری از زخم بستر

نکاتی برای پیشگیری از زخم بستر

هنگام جابجایی بیمار در تخت یا ویلچر، توصیه های زیر را در نظر بگیرید:

• وزن بدن خود را به طور مکرر تغییر دهید: اگر از ویلچر استفاده می کنید، سعی کنید هر 15 دقیقه وزن بدن خود را به سمت دیگر منتقل کنید.
  • بدن خود را بلند کنید: اگر می توانید به تنهایی حرکت کنید، در صورت امکان بدن خود را برای چند ثانیه از روی صندلی بلند کنید. برای این کار می توانید دستان خود را به ویلچر فشار دهید و بدن خود را از روی ویلچر بلند کنید. تنها چند ثانیه طول می کشد تا جریان خون بهبود یابد.
  • اگر می توانید، می یک ویلچر مخصوص تهیه کنید: برخی از ویلچرها به گونه ای طراحی شده اند که می توان شیب صندلی را تغییر داد و در نتیجه فشار وارده به بدن را کاهش داد.
  • می توانید از تشک ها یا بالش های مخصوص استفاده کنید: تشک ها، بالش ها و تشک های مخصوص برای کاهش فشار در ناحیه و تسهیل جریان خون طراحی شده اند.
  • ارتفاع تخت خود را تنظیم کنید: اگر تخت خواب شما به گونه ای است که می توان نیمه بالایی آن را بلند کرد، ارتفاع آن را بیش از 30 درجه افزایش دهید. این به جلوگیری از بریدگی و چروک شدن پوست شما کمک می کند.

بهترین و سریع ترین درمان خانگی برای زخم بستر

برای جلوگیری از بدتر شدن زخم بستر عزیزانتان می توانید از درمان های خانگی مختلفی استفاده کنید. در زیر در مورد برخی از درمان های خانگی برای زخم بستر صحبت خواهیم کرد:

• برای درمان زخم بستر و جلوگیری از عود آن، با آلوئه ورا مالیده، خارش و سوزش پوست را التیام می بخشد.
  • استفاده از محلول نمکی برای ضدعفونی و تمیز کردن پوست.
  • ترکیب ریشه چغندر و عسل به عنوان یک مرطوب کننده در جلوگیری از خارش و قرمزی موثر است.
  • استفاده از زردچوبه برای تسکین فوری درد: زردچوبه اجازه می دهد تا زخم ها به سرعت در عرض چند روز بهبود یابند.
  • ترکیب زردچوبه و صمغ اقاقیا باعث بهبود گردش خون، بهبود سریعتر زخم ها، تقویت سیستم ایمنی و دفع سموم می شود.
  • استفاده از پودر بچه برای خشک کردن پوست و کمک به بهبود سریعتر زخم: پوست را ضد عفونی کنید و روی آن پودر بچه بپاشید تا زخم را کاملا بپوشاند.
  • برای کمک به بهبود گردش خون و کمک به بهبود سریعتر زخم، هر جایی به جز زخم را ماساژ دهید. ماساژ با روغن زیتون و روغن نارگیل تا جذب پوست برای پوست بسیار مفید است.
  • یک قاشق غذاخوری عسل را با شکر مخلوط کنید، آن را روی زخم بمالید و با یک پانسمان استریل بپوشانید، به بهبود زخم و از بین رفتن درد کمک می کند.

علائم اولیه زخم بستر

زخم بستر یا زخم فشاری معمولاً در جایی ایجاد می شود که پوست روی استخوان قرار می گیرد. به همین دلیل پاشنه پا، مچ پا، باسن، دنبالچه و پشت سر نکاتی هستند که باید هر روز به دقت مورد بررسی قرار گیرند. تغییرات زیر در پوست ممکن است منادی مراحل اولیه زخم بستر برای خانواده یا پرستار بیمار باشد و باید درمان را شروع کرد:

• تغییرات غیر طبیعی در رنگ و بافت پوست.
  • درد هنگام لمس
  • نقاطی که نسبت به سایر نقاط بدن نسبتاً گرم یا سرد هستند.
  • ترشحات مانند چرک

آیا می توان زخم بستر را با درمان های خانگی درمان کرد؟

می توانید در مرحله اول زخم بستر را با آب و صابون ملایم بشویید و روی آن را با لوسیون مقاوم در برابر رطوبت بپوشانید. با این حال، زخم پیشرفته‌تر نیاز به مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای دارد و باید با آب نمک تمیز شود و با پانسمان‌های مخصوص پوشانده شود. اگر زخم شما عفونی شود، باید از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

آیا زخم بستر نیاز به جراحی دارد؟

زخم بستر شدید ممکن است بهبود نیابد. در چنین مواردی، ممکن است برای بستن زخم، تسریع در بهبود زخم و به حداقل رساندن احتمال عفونت نیاز به جراحی باشد.

درمان جراحی شامل:

• تمیز کردن زخم و بستن لبه های زخم به هم
  • زخم را تمیز کنید و از بافت سالم پوست نزدیک زخم برای پوشاندن زخم استفاده کنید

جراحی زخم بستر می تواند دشوار باشد، به ویژه از آنجایی که اکثر افرادی که به آن نیاز دارند از سلامتی ضعیفی برخوردار هستند.

خطرات پس از جراحی عبارتند از:

• مرگ بافت پیوندی
  • مسمومیت خون
  • عفونت استخوان (استئومیلیت)
  • آبسه ها
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی

اگر جراحی توصیه می شود، از جراح خود در مورد مزایا و خطرات جراحی سوال کنید.

درمان زخم بستر در کلینیک درمان زخم ایرانیان

اگر دچار زخم بستر شده اید یا کسانی را میشناسید که دچار این زخم شده اند،  کلینیک زخم ایرانیان یکی از بهترین و متخصص ترین کلینیک ها در حوزه درمان انواع زخم ها و همچنین درمان زخم بستر است. میتوانید با خیالی آسوده  با مراجعه به کلینیک زخم ایرانیان، درمان زخم بستر خود را درمان کنید.

شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود و دریافت مشاوره با شماره تلفن های زیر با کلینیک تخصصی زخم ایرانیان در ارتباط باشد: