برای زخم پای دیابتی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پزشک متخصص درمان زخم پای دیابتی | جراح تخصصی زخم پای دیابتی

برای زخم پای دیابتی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای زخم پای دیابتی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ 800 457 Adminclinic

پزشک متخصص زخم پای دیابتی:

تشخیص و درمان سریع زخم پای دیابتی یکی از مهمترین عوامل کنترل آن قبل از بروز عوارض خطرناکی مانند قطع عضو است. در این زمینه کلینیک زخم ایرانیان با بکارگیری پزشکان متخصص زخم پای دیابتی و کادر پزشکی مجرب و متخصص شرایط مناسب را برای درمان هرچه سریعتر زخم پای دیابتی فراهم کرده است. این کلینیک با آخرین تکنولوژی روز دنیا در درمان زخم پای دیابتی و پزشکان متخصص درمان زخم بهترین انتخاب برای بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی خواهد بود.

با یک تیم تخصصی درمان زخم پای دیابتی مشورت کنید

دیابت به عنوان یک بیماری سیستمیک می تواند تمام قسمت های بدن به ویژه پا و مچ پا را درگیر کند. زخم پای دیابتی می تواند تا حد قطع عضو یا سایر عوارض پیشرفت کند. بنابراین، مهم ترین قدم برای رفع خطرات پای دیابتی این است که تیم درمانی مناسب را پیدا کنید.

یک تیم درمان زخم دیابتی معمولا شامل یک متخصص زخم، متخصص عفونی و جراح ارتوپد است که بیمار را به طور کامل ارزیابی کرده و یک برنامه درمانی و پیشگیری مناسب را طراحی می کند. لازم به ذکر است که تنها با انجام معاینات منظم پای دیابتی می توان خطر قطع عضو را 45 تا 85 درصد کاهش داد.

درمان قطعی زخم پای دیابتی با دارو و جراحی

زخم پای دیابتی یکی از عوارض ناتوانی در کنترل دیابت در افراد است. نتیجه این زخم ها از بین رفتن بافت های پوستی و قرار گرفتن لایه های زیرین در تماس با محیط خارجی است. برای درمان قطعی زخم پای دیابتی چه باید کرد؟ زخم های دیابتی اغلب در پایین انگشت شست پا یا پاشنه پا ایجاد می شوند و می توانند تمام نواحی پا از جمله استخوان ها را درگیر کنند.

زخم پای دیابتی چیست؟

زخم پای دیابتی یک زخم باز است که در حدود 15 درصد از بیماران دیابتی ایجاد می شود و معمولاً در قسمت پایین پا قرار دارد. شش درصد از افرادی که دچار زخم پا می شوند به دلیل عفونت یا سایر عوارض مرتبط با زخم در بیمارستان بستری می شوند.

چه کسانی به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند؟

هر فرد مبتلا به دیابت ممکن است دچار زخم پا شود. خطر ابتلا به زخم پا در افرادی که از انسولین استفاده می کنند و در بیماران دیابتی، کلیوی، چشمی و قلبی بیشتر است. اضافه وزن و مصرف الکل و تنباکو نیز در ایجاد زخم پا نقش دارد.

زخم پای دیابتی چگونه ایجاد می شود؟

زخم ها در اثر ترکیبی از عواملی مانند بی حسی در پا، گردش خون ضعیف، بدشکلی پا، تحریک (مانند اصطکاک یا فشار) و تروما و همچنین طول مدت دیابت ایجاد می شوند. بیمارانی که سال‌ها دیابت داشته‌اند ممکن است دچار نوروپاتی، یعنی ناتوانی در احساس درد در پاها به دلیل آسیب عصبی ناشی از افزایش سطح قند خون در طول زمان شوند.

آسیب عصبی اغلب می تواند بدون درد باشد و فرد ممکن است حتی از این مشکل آگاه نباشد. پزشک متخصص می تواند پا را از نظر نوروپاتی با ابزاری ساده و بدون درد به نام مونوفیلامنت آزمایش کند.

بیماری عروقی می تواند زخم های پا را پیچیده کند و خطر عفونت را افزایش دهد. همچنین قند خون بالا می تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت احتمالی را کاهش داده و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

چرا باید زخم پای دیابتی را درمان کرد؟

بلافاصله پس از مشاهده اولین زخم به پزشک مراجعه کنید. زخم پا در بیماران دیابتی به چند دلیل باید درمان شود:

  • برای کاهش خطر عفونت و خطر قطع عضو
  • برای بهبود عملکرد و کیفیت زندگی
  • کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی

نحوه درمان زخم پای دیابتی

چندین عامل اصلی در درمان مناسب زخم پای دیابتی وجود دارد:

  • پیشگیری از عفونت
  • کاهش فشار روی ناحیه آسیب دیده
  • برداشتن پوست و بافت مرده به نام “دبریدمان”
  • استفاده از دارو یا پانسمان روی زخم
  • مدیریت قند خون و سایر مشکلات سلامتی

همه زخم ها عفونی نیستند. با این حال، اگر یک متخصص زخم عفونت را تشخیص دهد، با تجویز یک دوره آنتی بیوتیک، مراقبت از زخم و احتمالاً بستری شدن در بیمارستان را توصیه می کند.

جلوگیری از عفونت زخم دیابتی

چندین عامل مهم برای جلوگیری از زخم پا وجود دارد:

  • سطح قند خون را تحت کنترل نگه دارید
  • زخم را روزانه با استفاده از باند یا باند تمیز کنید
  • پابرهنه راه نروید

برای التیام زخم‌ها و تسریع روند بهبود، به‌ویژه برای زخم‌های ساق پا، ممکن است از بیماران خواسته شود که کفش‌های مخصوص بپوشند یا از ویلچر یا عصا استفاده کنند تا فشار و تحریک در محل زخم کاهش یابد.

جراحی زخم های دیابتی

بیشتر زخم های غیر عفونی ساق پا بدون جراحی درمان می شوند. با این حال، اگر درمان شکست بخورد، ممکن است جراحی مناسب باشد. نمونه هایی از مراقبت های جراحی برای کاهش فشار روی ناحیه آسیب دیده شامل تراشیدن یا برداشتن استخوان(ها) و اصلاح ناهنجاری های مختلف پا است.

عوامل خطر برای زخم پای دیابتی

افراد دیابتی مستعد ابتلا به زخم پا هستند که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به زخم پا را افزایش دهند، از جمله:

  • کفش ناهماهنگ یا بی کیفیت
  • عدم رعایت بهداشت (عدم شستشوی منظم یا کامل، یا خشک نکردن خوب پاها پس از شستشو)
  • کوتاه کردن نادرست ناخن های پا
  • مصرف الکل
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • افزایش سن

بهبود زخم در بیماران دیابتی

هنگامی که دیابت دارید، عوامل متعددی می توانند بر توانایی بدن شما در بهبود زخم ها تأثیر بگذارند.

  1. سطح قند خون عامل اصلی موثر بر بهبود سریع زخم ها می باشد. سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی باعث:
  • جلوگیری از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها
  • جلوگیری از عملکرد موثر سیستم ایمنی
  • افزایش التهاب در سلول های بدن

این موارد می توانند روند بهبود زخم را کند کنند.

2. نوروپاتی

سطوح بالای قند خون به طور مداوم می تواند باعث نوروپاتی محیطی شود. با گذشت زمان، اعصاب و رگ های خونی آسیب می بینند، که می تواند باعث از دست دادن حس در مناطق آسیب دیده شود. نوروپاتی به ویژه در دست ها و پاها شایع است و در صورت بروز زخم ممکن است متوجه آن نشوید. این یکی از دلایل اصلی ظهور زخم پا در افراد دیابتی است.

3. گردش ضعیف خون

افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری عروق محیطی ناشی از گردش خون ضعیف هستند. بیماری عروق محیطی باعث باریک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون به اندام ها می شود. این وضعیت همچنین بر توانایی گلبول های قرمز برای عبور آسان از رگ ها تأثیر می گذارد. سطح بالای آن غلظت قند خون را افزایش می دهد که بر جریان خون بدن تأثیر می گذارد.

4. ضعف سیستم ایمنی بدن

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در فعال کردن سیستم ایمنی خود مشکل دارند. تعداد سلول های مبارزه کننده سیستم ایمنی که برای بهبود زخم ها فرستاده می شوند و توانایی حرکت آنها اغلب در این افراد کاهش می یابد. اگر سیستم ایمنی بدن به درستی کار نکند، بهبود زخم کند می شود و خطر عفونت افزایش می یابد.

5. عفونت در بدن

اگر سیستم ایمنی به درستی کار نکند، بدن برای مبارزه با باکتری های عامل عفونت دچار مشکل می شود. سطح بالای قند خون خطر عفونت را افزایش می دهد. این به این دلیل است که باکتری ها با قند اضافی در جریان خون رشد می کنند. سطح بالای قند خون همچنین می تواند سلول های ایمنی را برای مبارزه با باکتری ها سرکوب کند.

برای زخم پای دیابتی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای زخم پای دیابتی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است پس از مشخص شدن زخم روی پا در اسرع وقت با درمانگر تخصصی زخم و استوما تماس بگیرید. در بیماران دیابتی، تاول های پا باید برای کاهش خطر عفونت یا قطع عضو و حفظ عملکرد پا درمان شوند. علاوه بر این، با درمان زخم پا، کیفیت زندگی فرد بهبود یافته و از هزینه های زیاد در آینده جلوگیری می شود.

کلینیک درمان زخم ایرانیان

اگر دچار زخم پای دیابتی شده اید یا کسانی را میشناسید که دچار این زخم شده اند،  کلینیک زخم ایرانیان یکی از بهترین و متخصص ترین کلینیک ها در حوزه درمان انواع زخم ها و همچنین درمان زخم پای دیابتی است. میتوانید با خیالی آسوده  با مراجعه به کلینیک زخم ایرانیان، درمان زخم پای دیابتی خود را درمان کنید.

تیم پزشکان کلینیک ترمیم زخم ایرانیان از سال‌ها قبل در زمینه مراقبت از انواع زخم‌ها و استومی فعالیت داشته و به لطف خدای متعال از ابتدای سال ۹۸ توفیق حاصل شد تا در کنار هم در مجموعه ای مستقل در کنار هم بوده تا بتوانند هر آنچه که در توان دارند برای کسب رضایت مراجعین عزیز داشته باشند.

شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود و دریافت مشاوره با شماره تلفن های زیر با کلینیک تخصصی درمان زخم ایرانیان در ارتباط باشد:

شماره تلفن تماس با کلینیک زخم ایرانیان: ۰۹۰۲۱۵۲۵۸۶۸ و ۴۴۰۲۲۲۵۶-۰۲۱

 

دنیایتان را تکان می دهیم

تا دیگران را شکست دهید

شاهکار و هنر دست برای فوق العادگی

اس بی تمز | تنها ارائه کننده پوسته موودو

اس بی تمز، تنها ارائه کننده رسمی پوسته موودو در ایران، با پشتیبانی ۲۴ ساعته این پوسته، سعی در تأمین رضایت شما مشتریان عزیز را دارد. پوسته موودو به گونه ای طراحی شده که با همه ی موضوعات سازگار باشد و با المان های پیشرفته ارائه شده، از همه ی رقیبان خود بهتر و با کیفیت تر باشد.

پاسخگویی پشتیبانی: ۱۹:۰۰ – ۰۰۹:۰
نشانی: تهران – خیابان ولیعصر – شماره ۱۲۹
شماره تماس: ۸۸۴۵۸۷۳۴-۰۲۱

فایل های پیوست

نقد و بررسی های تازه

موسیقی های جدید

مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم