برای درمان زخم عفونی چه کنیم؟

برای درمان زخم عفونی چه کنیم؟ | مهم ترین نکات درمان زخم عفونی

برای درمان زخم عفونی چه کنیم؟

برای درمان زخم عفونی چه کنیم؟ 1430 948 Adminclinic

زخم عفونی زمانی ایجاد می شود که باکتری وارد زخم ایجاد شده در پوست می شود. ممکن است روی سطح زخم و روی پوست باشد، اما می تواند بافت ها و اندام های عمیق تر اطراف زخم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

چه عواملی خطر عفونت زخم را افزایش می دهد؟

اما موضوعی که مطرح می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است نحوه التیام زخم است. هر چیزی که توانایی بدن شما برای التیام زخم را کاهش دهد می تواند شما را در معرض خطر عفونت زخم قرار دهد.

از جمله مواردی که باعث کاهش سرعت روند بهبود زخم می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سن بالای 65 سال
  • اضافه وزن داشتن
  • شرایط پزشکی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند. مانند ابتلا به دیابت یا HIV
  • داروهایی مانند استروئیدها که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند.
  • شیمی درمانی
  • داشتن رژیم غذایی ناسالم
  • وجود اجسام خارجی در زخم، مانند قطعات شیشه یا فلز
  • کاهش جریان خون در ناحیه آسیب دیده به دلیل فشار خون بالا یا گرفتگی عروق خونی

علل عفونت زخم

همانطور که گفته شد، در بیشتر موارد زخم های عفونی ناشی از باکتری هایی است که به زخم منتقل می شوند.

شایع ترین باکتری هایی که باعث عفونت زخم می شوند، استافیلوکوک ها، اورئوس و سایر گروه های استافیلوکوک هستند. انتقال آلودگی از سایر قسمت های بدن نیز می تواند باعث عفونت زخم شود.

رعایت نکردن تکنیک های تنفس زخم و شرایط غیربهداشتی می تواند خطر عفونت زخم را افزایش دهد.

علائم و نشانه های عفونت زخم چیست؟

علائم عفونت زخم ممکن است چند روز پس از عفونی شدن زخم شروع شود. با این حال، ممکن است 1-2 ماه پس از ایجاد زخم به دلایل مختلف رخ دهد. برخی از علائم رایجی که ممکن است پس از عفونی شدن زخم رخ دهد عبارتند از:

• قرمزی پوست اطراف زخم
  • درد یا تورم در اطراف زخم
  • ترشح خون یا چرک از زخم
  • بوی نامطبوع زخم

چگونه زخم عفونی تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما بپرسد. ابتدا او از شما می پرسد که زخم چگونه و چه زمانی رخ داده است. سپس، بسته به شدت زخم و احتمال عفونت در زخم خود، می توانید هر یک از آزمایشات زیر را طبق توصیه پزشک انجام دهید:

آزمایش خون برای اطمینان از عفونت

1. سی تی اسکن: عفونت ممکن است به دنبال وجود یک جسم خارجی در بافت های عمیق باشد.
  2. در برخی موارد، ممکن است یک نمونه بافت از زخم شما گرفته شود و به آزمایشگاه فرستاده شود تا آزمایشات لازم برای اطمینان از میزان عفونت انجام شود.

زخم عفونی چگونه درمان می شود؟

نحوه درمان زخم عفونی به شدت زخم، محل زخم و تاثیر آن بر سایر نواحی بستگی دارد. سطح سلامت جسمانی شما و عمق زخم ارتباط زیادی با روند بهبود زخم عفونی شما دارد.

روش های درمان زخم های عفونی توسط پزشک متخصص

برخی از روش های درمان زخم های عفونی توسط پزشک متخصص

• بسته به میزان عفونت زخم شما، پزشک متخصص ممکن است سعی کند زخم شما را با دستگاه مناسب تمیز کند.
  • وکیوم درمانی زخم می تواند تاثیر مثبتی بر زخم عفونی شما داشته باشد و به بهبود آن کمک کند.
  • اوزون درمانی یا اکسیژن درمانی زخم روش دیگری برای درمان زخم عفونی است. با استفاده از روش اوزون درمانی، اکسیژن بیشتری به بافت اسکار شما می رسد و روند بهبود زخم شما را تسریع می کند.
  • اگر عفونت زخم شما شدید باشد، ممکن است برای تمیز کردن زخم و برداشتن بافت عفونی یا خارج کردن یک جسم خارجی از زخم به جراحی نیاز باشد.
  • تجویز دارو: در برخی موارد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی تجویز کند. نباید فراموش کرد که مصرف انواع داروها باید زیر نظر پزشک و طبق دستور ایشان انجام شود. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.
  • در برخی موارد که عفونت شدید است، آنتی بیوتیک های داخل وریدی ممکن است برای مقابله با عفونت شدید خون تجویز شود.

لزوم مراجعه به پزشک برای درمان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• اگر تب و لرز دارید.
  • در صورت وجود درد، قرمزی یا تورم در اطراف زخم.
  • هیچ نشانه ای از بهبود زخم شما وجود ندارد.
  • اگر احساس بی حسی در ناحیه اطراف زخم کنید.

عفونت زخم جراحی

یکی از رایج ترین انواع زخم های عفونی، زخم ناشی از جراحی است. جراحی که شامل بریدن پوست است می تواند منجر به ورود باکتری و عفونت زخم بعد از جراحی شود. اکثر عفونت های زخم جراحی 30 روز پس از جراحی رخ می دهد.

عفونت زخم جراحی می تواند باعث قرمزی و دردناک و داغ شدن پوست اطراف زخم شود. علاوه بر این، یکی دیگر از علائم زخم عفونی، حساسیت ناحیه زخم به لمس است که در این صورت ممکن است فرد دچار تب شود.

علل عفونت زخم جراحی

زخم جراحی ممکن است به دلیل یکی از عوامل زیر عفونی شود:

• توسط میکروب های روی پوست شما در این حالت میکروب از پوست به زخم جراحی سرایت می کند.
  • توسط میکروب های بدن شما
  • توسط میکروب های موجود در هوا
  • دستان کثیف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پرستاران.
  • آلودگی ابزار جراحی

برخی از عواملی که خطر عفونت زخم جراحی را در بیمار افزایش می دهند عبارتند از:

• دیابت کنترل نشده
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • استفاده از کورتیکواستروئید
  • جراحی بیش از 2 ساعت طول بکشد

انواع عفونت زخم جراحی

سطوح مختلفی از زخم جراحی عفونی وجود دارد:

عفونت زخم جراحی سطحی

در این حالت عفونت فقط به ناحیه پوست سرایت کرده است.

عفونت زخم جراحی عمقی

در نوع عمیق زخم عفونی، عفونت عمیق‌تر است و از پوست به ماهیچه‌ها و بافت‌ها رسیده است.

عفونت عضو

در این حالت عفونت زخم عمیق است و شامل عضوی می شود که تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

عفونت زخم جراحی چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص زخم عفونی می تواند عفونت زخم جراحی را با بررسی زخم، ارزیابی علائم و مشاهده تخلیه مایع از زخم تشخیص دهد.

درمان عفونت زخم جراحی

درمان عفونت زخم جراحی به نوع آن بستگی دارد.

1. آنتی بیوتیک ها: در بیشتر موارد از آنتی بیوتیک ها برای درمان زخم های عفونی استفاده می شود. شما می توانید از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت زخم جراحی خود استفاده کنید. مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک ها متفاوت است و توسط پزشک شما تجویز می شود. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.
  2. با توجه به تشخیص پزشک گاهی اوقات ممکن است برای درمان زخم جراحی عفونی نیاز به جراحی باشد.

درمان زخم جراحی به محل زخم بستگی دارد. به طور معمول، یک پانسمان روی زخم جراحی اعمال می شود، این پانسمان باید به طور مرتب تعویض شود. تغییر به موقع پانسمان احتمال عفونت زخم را کاهش می دهد. زخم جراحی و پوست اطراف زخم باید همیشه تمیز باشد.اگر می خواهید زخم جراحی خود را در خانه درمان کنید، باید در مورد نحوه شستشو و تعویض پانسمان با یک متخصص زخم مشورت کنید.

مراقبت از زخم جراحی در منزل

مراقبت در منزل از یک زخم جراحی ممکن است شامل روش هایی مانند تعویض مکرر پانسمان و تمیز کردن زخم باشد. استفاده از مسکن ها نیز می تواند درد ناشی از زخم را کاهش دهد. اکثر بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، قبل از اینکه زخم‌هایشان به طور کامل بهبود یابد، از بیمارستان مرخص می‌شوند. ضروری است که بیماران از تمام دستورالعمل های مراقبت از زخم در خانه پیروی کنند.

برخی از عوارض عفونت زخم جراحی چیست؟

زخم جراحی معمولاً ظرف 30 روز پس از جراحی می تواند عفونی شود. عفونت می تواند باعث قرمزی، درد، گرم شدن زخم و پوست اطراف، ترشح مایعات و حساسیت به لمس نیز از دیگر عوارض عفونت زخم جراحی در نظر گرفته شود. برای درمان زخم عفونی، متخصص زخم ممکن است برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند یا مجبور شود زخم را باز کند تا آن را تمیز و شستشو دهد.

درمان زخم عفونی در کلینیک درمان زخم ایرانیان

اگر دچار زخم عفونی شده اید یا کسانی را میشناسید که دچار این زخم شده اند،  کلینیک زخم ایرانیان یکی از بهترین و متخصص ترین کلینیک ها در حوزه درمان انواع زخم ها و همچنین درمان زخم عفونی است. شما میتوانید با خیالی آسوده  با مراجعه به کلینیک زخم ایرانیان، برای درمان زخم عفونی خود اقدام کنید.

تیم پزشکان کلینیک ترمیم زخم ایرانیان از سال‌ها قبل در زمینه مراقبت از انواع زخم‌ها و استومی فعالیت داشته و به لطف خدای متعال از ابتدای سال ۹۸ توفیق حاصل شد تا در کنار هم در مجموعه ای مستقل در کنار هم بوده تا بتوانند هر آنچه که در توان دارند برای کسب رضایت مراجعین عزیز داشته باشند.

شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود و دریافت مشاوره با شماره تلفن های زیر با کلینیک تخصصی زخم ایرانیان در ارتباط باشد:

شماره تلفن تماس با کلینیک زخم ایرانیان: ۰۹۰۲۱۵۲۵۸۶۸ و ۴۴۰۲۲۲۵۶-۰۲۱

رضایت مراجعه کنندگان از درمان زخم در کلینیک درمان زخم ایرانیان